شرکت بین المللی نقش کلیک

Naghsh click International Company

EN

شرکت بین المللی نقــــــش کلیک

Naghsh click International Company

EN

به سلامت، تغذیه و بهداشت خود چه قدر اهمیت می دهیم

سلامت

به اشتراک بگذارید

پیشرفت هرجامعه ای منوط به حضور اشخاصی است که با فکر و دانش روز افزون و تلاش و اهتمام بی وقفه خود در راه رسیدن به اهداف عالیه بشری گام های موثر برمی دارند.بدیهی است که درصد بالایی از این قشر تلاشگر را جوانان تشکیل می دهند و داشتن تفکرسالم وسازنده نیازمند تغذیه مناسب و آگاهانه این عزیزان است .این مهم ما را بر آن داشت که تکلیف خود را در یاری به آینده سازان جامعه مان با بیان چند نکته جهت داشتن تن سالم و فکر پویا به انجام برسانیم. ارتقای بهداشت و تامین سلامت افراد جامعه یکی از ارکان مهم پیشرفت جوامع می‌باشد امروزه ارتباط تغذیه و انتخاب غذا با سلامت افراد جامعه به طور کلی مورد تایید و تاکید است. فست فودها متولد جامعه صنعتی و مدرن هستند، که به سایر جوامع و از جمله کشور ما نفوذ پیدا کرده است. در سال‌های اخیر مصرف فست فود در بین نوجوانان و جوانان کشور افزایش یافته است و دانشجویان به خاطر شرایط تحصیلی و زندگی یکی از مهمترین گروه‌های در معرض خطر استفاده از آن می‌باشند. تغذیه همواره جزئی از زندگی بشر بوده است. جایگاه و اهمیت تغذیه کافی و مناسب در بحث سلامت جسمی و روحی بر کسی پوشیده نیست. تنوع در خوردن غذا، تعدد وعده‌های غذایی و انتخاب غذاهای کم چربی از مسائل مهم در بخش تغذیه هستند، امروزه وضعیت تغذیه بیشتر افراد خصوصاً جوانان، براساس دریافت مواد غذایی از طبقات گوناگون غذایی، خوردن وعده صبحانه و میزان دریافت غذاها با چربی های اشباع شده مصرف می شود. گفتنی است اطلاعات محدودی درباره نوع تغذیه افراد در کشور وجود دارد. قطعاً برای بررسی بهتر وضعیت تغذیه در جوانان نیازمند ابزار دقیق تری برای سنجش همچون محاسبه میزان کالری دریافتی روزانه از گروه­های مختلف غذایی هستیم (پروژه بهداشت و سلامت جوانا، شرکت نقش کلیک).

به استناد پروژه مطالعاتی که شرکت نقش کلیک در این راستا انجام داده، در مورد میزان دریافت مواد غذایی برای جوانان در چهار گروه اصلی مواد غذایی بررسی شده بود. نتایج نشان داد که میزان مصرف گوشت (سفید و قرمز) (میانگین ۲.۰۶)، لبنیات و تخم مرغ کافی (میانگین ۱.۹۷)، برنج و حبوبات (۱.۸۰)، میوه و سبزیجات (میانگین ۲.۰۲) در بین جوانان (۲۹-۱۵ ساله) کافی تا تقریباً کافی بوده است. البته بین زنان جوان در مصرف برنج و حبوبات و میوه و سبزیجات تغذیه بهتری نسبت به مردان جوان داشتند. نتایج بررسی میزان مصرف مواد غذایی در بین گروه های سنی نشان داد جوانان ۱۹-۱۵ ساله تغذیه بهتری از نظر مصرف مواد غذایی در هر ۴ گروه اصلی نسبت به جوانان ۲۹-۲۴ ساله داشتند. همچنین جوانان ساکن مراکز استان در مجموع تغذیه بهتری از نظر مصرف مواد غذایی در هر ۴ گروه اصلی نسبت به جوانان ساکن شهرهای کوچک و روستاها داشتند. بنابراین تغذیه مناسب به عنوان پایه اصلی سلامت جوانان در بازه سنی ۲۹-۲۰ ساله و محیط های شهری کوچک و روستایی نیازمند بهبود است و مصرف میوه و سبزیجات در بین مردان جوان باید بیشتر شود.

جدول توزیع فراوانی نسبی میزان غذای دریافتی جوانان (29-15 ساله) در چهار گروه اصلی به تفکیک جنسیت در سال 1393

با توجه به نتایج حاصل شده از مطالعات و نظر سنجی در بین جوانان در ارتباط با وضعیت مصرف فست فود در دانشجویان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۹۴؛

 

از مجموع ۲۱ هزار و ۵۹۶ نفر از دانشجویان که به این سوال پاسخ داده‌اند، ۶۶.۲ درصد در طول هفته حداقل یکبار غذای آماده ( فست فود) می خورند.

  • مصرف استفاده از فست فود دربین دانشجویان پسر بالاتر از دانشجویان دختر است. ۶ درصد از دانشجویان پسر و ۶۴ درصد از دانشجویان دختر در طول هفته حداقل یکبار غذای آماده (فست فود) می‌خورند.
  • دانشجویان بومی در مصرف فست فود بر دانشجویان غیر بومی پیشی گرفته‌اند. ۵ درصد از دانشجویان بومی و ۶۵.۷ درصد ازدانشجویان غیربومی در طول هفته حداقل یکبارغذای آماده (فست فود) می خورند.
  • ۳۲ درصد از دانشجویان کاردانی وکارشناسی و۵ درصد ازدانشجویان تحصیلات تکمیلی در طول هفته حداقل یکبارغذای آماده (فست فود) می خورند.

درصدی از جمعیت که به‌طور مداوم مواد غذایی مصرفی آن‌ها برای پاسخ به نیازهای انرژی رژیم غذایی‌شان ناکافی است. اطلاعات نشان داده شده به‌صورت ۵٪ و یا زیر ۵٪ دلالت بر شیوع سوءتغذیه دارد. تعداد کالری موردنیاز برای رهایی افراد دچار سوءتغذیه از وضعیتشان تعریف می­شود. متوسط شدت محرومیت غذایی افرادی که از سوءتغذیه رنج می‌برند، برآوردی از تفاوت بین میانگین انرژی موردنیاز و انرژی دریافتی از رژیم غذایی در افراد دچار سوءتغذیه (محرومیت مواد غذایی) است و در صورت ضرب‌در تعداد افراد دچار سوءتغذیه، برآوردی از کل کمبود مواد غذایی در کشور مربوط را نشان می‌دهد که عدد به‌دست‌آمده بر اساس کل جمعیت نرمال می‌شود (منبع: سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد).

نتایج نشان می دهد، جوانان به سلامت و تغذیه خود کمتر اهمیت می دهند و بیشتر تمایل به غذاهای آماده و سریع دارند.

با توجه به اینکه دراین محدوده سنّی حداکثر فعالیت فکری و جسمی وجود دارد بنابراین بایستی سعی شود از هرپنج گروه مواد غذایی که شامل چربی ها،پروتئین ها،کربوهیدرات ها،ویتامین ها و املاح معدنی هست در وعده های غذایی لحاظ شود که البته میزان این مواد با توجه به شرایط جسمی و کاری این افراد متفاوت خواهد بود.بنابراین توصیه می شود دراین دوره سنّی از رژیم های تک خواری مثل گیاهخواری،آب درمانی و…اکیداً خودداری شود چرا که ممکن است نیازهای جسمی افراد با حذف گروههای غذایی بر آورده نشود آسیب های جبران ناپذیری را به صورت دراز مدّت یا کوتاه مدت ایجاد کند.

بنابراین اولین توصیه موکّد،استفاده از انواع مختلف مواد غذایی است،که البتّه بایستی مواد غذایی مصرف شده متناسب با فعّالیّت های روزمره نیز باشد به عبارت دیگر نوع و مقدار غذای مصرفی یک کارمند از نظر محتوای چربی،پروتئین و کربوهیدرات با یک نفر کارگر بسیار متفاوت است و عدم توجه به این نکته ممکن است سبب به هم خوردن تعادل بین دریافت انرژی و مصرف آن شده که در درازمدت چاقی یا لاغری را به دنبال خواهد داشت.

توصیه کلّی و مهم در مورد تغذیه جوانان این است که مصرف مواد غذایی پرفیبرمثل میوه ها،سبزیجات،و غلّات را همیشه مدّنظر داشته باشند.و در مصرف چربی های اشباع که در گوشت و روغن های حیوانی به وفور وجود دارد و کلسترول بد را بیشتر افزایش می دهند دقت داشته باشند و بیشتر روغن های غیراشباع موجود در آفتابگردان و ذرّت را مصرف کنند.در این دوران تمایل به مصرف تنقّلات مختلف مثل چیپس،شکلات،پفک و نوشابه های شیرین و گاز دار زیاد است ولی با توجّه به اینکه ارزش غذایی این مواد نمی تواند احتیاجات روزمره این افراد را برآورده کند توصیه نمی شود.

ورزش بایستی جزء لاینفک زندگی یک جوان باشد چرا که انجام ورزش به صورت منظّم و مداوم برای افزایش قوای جسمی بسیار موثر است.

به منظور تشریح کامل میزان نیازهای غذایی افراد در سنین جوانی توجه به هرم غذایی ضروری به نظر می رسد.هرم غذایی حاوی شش گروه است که از قاعده آن به ترتیب گروه های زیر قرار گرفته اند :۱ گروه نان و غلّات ۲ گروه میوه ها ۳ گروه سبزیجات ۴ گروه شیر و لبنیات ۵ گروه گوشت ۶ گروه چربی میزان نیاز یک فرد جوان به گروه های فوق تشریح می شود.توجه داشته باشید میزان نیاز به انرژی یک مرد جوان حدود ۲۸۰۰۳۰۰۰ کیلو کالری وزن جوان ۲۲۰۰۲۴۰۰ کیلو کالری است.

هرم غذایی

ارتباط با ما

لوگو اصلی_نقش کلیک

ارتباط با ما