شرکت بین المللی نقش کلیک

Naghsh click International Company

EN

شرکت بین المللی نقــــــش کلیک

Naghsh click International Company

EN

طرح ملی بررسی آرمان ها و الگوهای جوانان با تاکید بر شخصیت ها و گروه های مرجع در میان جوانان

هدف

هدف کلی این طرح، آگاهی از آرمان‌ها و الگوهای جوانان ایران در جامعه آماری(بر اساس تعریف ارائه شده برای آن) در سطوح جغرافیایی مورد نظر می‌باشد.
این آرمان‌ها و الگوها در قالب سؤالات پرسشنامه طرح و با پرسش آن‌ها از افراد واجد شرایطی که به صورت نمونه انتخاب می‌شوند، تعیین و در قالب جداول و تحلیل‌های مورد نظربر اساس اطلاعات به دست آمده در قالب گزارش‌های مختلف ارائه می‌شود.

جامعه آماری

جامعه آماری این طرح، مجموعه افراد ایرانی ۱۵ تا ۲۹ سال خانوارهای معمولی ساکن در نقاط شهری کشور است که در زمان مراجعه پرسشگر در محل اقامت خانوار خود حضور دارند یا در همان زمان در محل کار یا آموزش می‌باشد یا برای خرید کالا یا دریافت خدمات مختلف و..... در خارج از محل سکونت می‌باشد ولی پس از پایان کار یا آموزش یا خرید کالا و دریافت خدمات مورد نیاز، درهمان روز و در ساعت مناسب به محل سکونت خود باز می‌گردند.

سطح جغرافیایی تحلیل ها

سطح جغرافیایی اصلی تحلیل‌های این طرح، نقاط شهری هر یک از ۳۱ استان کشور می‌باشد.
بدیهی است از ترکیب وزنی تحلیل‌ها و برآوردهای استانی ، تحلیل‌ها و برآوردها در سطح مناطق شهری کل کشور نیز قابل حصول است.

روش نمونه گیری

- تعداد نمونه این طرح بین ۵ تا ۶ هزار فرد نمونه می‌باشد.
- با توجه به توضیحات فوق، در این طرح شهرهای استان بر اساس جمعیت سال ۱۳۹۵ به ۵ طبقه به شرح زیرتقسیم و از هر طبقه یک شهر(در صورت وجود شهر در آن طبقه) به عنوان الگوی شهرهای آن طبقه از دیدگاه مسائل مورد بررسی در این طرح انتخاب شد. طبقات ۵گانه جمعیتی به شرح زیر تعیین شده است.
طبقه۱- شهرهای بالای۱ ملیون نفر جمعیت
طبقه۲- شهرهای بین۲۰۰هزارتا یک ملیون نفر جمعیت
طبقه۳- شهرهای بین۱۰۰تا۲۰۰ هزار نفر جمعیت
طبقه۴- شهرهای بین۵۰تا۱۰۰هزارنفرجمعیت
طبقه۵- شهرهای کمتر از ۵۰ هزار نفر جمعیت
ذکر این نکته ضروری است که بر اساس نظرات کارشناسان امور فرهنگی، رابطه نسبتا قوی بین رفتارها و الگوهای فرهنگی با جمعیت وجود دارد که طبقه بندی فوق را توجیه می‌کند. از طرف دیگربا توجه به اینکه تعداد شهر در طبقات با جمعیت بالاتر، نسبت به طبقات دیگر کمتر است. مثلا فقط یک شهر در طبقه۱ استان‌های کشور وجود دارد یا در۱۶ استان کشور فقط یک شهر در طبقه ۲ وجود دارد و در بقیه استان‌های کشور نیز دراین طبقه ۲تا۳ شهر وجود دارد که در نتیجه با انتخاب یک شهر جمعیت زیادی از نقاط شهری استان در پوشش نمونه قرار می‌گیرد.از طرف دیگر در طبقات با جمعیت کمتر، علیرغم وجود تعداد نسبتا زیاد شهر، بلحاظ همگنی بسیار زیاد متغیرهای مورد بررسی بین این شهرها، شهر منتخب معرف مناسبی برای شهرهای آن طبقه خواهد بود.
در جدول شماره ۱ سهم جمعیت تحت پوشش شهرهای منتخب در هر استان آورده شده است.
در هر شهر منتخب از یک نمونه‌گیری دو مرحله‌ای استفاده بعمل آمده است. واحد نمونه مرحله اول، یک یا قسمتی از یک بلوک و در مواردی مجموعه‌ای از چند بلوک تشکیل شده است که دارای تعداد معینی واحد نمونه مرحله دوم(افراد واجد شرایط) می‌باشد. واحد نمونه مرحله دوم در هر یک از واحدهای نمونه مرحله اول، همان واحد آماری(افراد واجد شرایط) می‌باشد.