شرکت بین المللی نقش کلیک

Naghsh click International Company

EN

شرکت بین المللی نقــــــش کلیک

Naghsh click International Company

EN

رصد آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی

اجرای پروژه از فعالیت انعقاد قرار داد شروع و به آموزش آنلاین ختم شد. در خصوص آموزش نیروی پرسشگری باید گفت که این آموزش به صورت آنلاین و از راه دور در مدت حداکثر۳روز ارائه شد، افراد شرکت کننده در این آموزش مدیران استانی پروژه بودند که در هر استان یک نفر پیش بینی شد، پس از انجام این آموزش مدیران استانی نیروهای پرسشگری استان خود را آموزش دادند که این امر در مدت یک روز انجام پذیرفت. تمامی آموزشها بر اساس یک راهنمای پرسشگری خواهد بود که کارفرما( سازمان بهزیستی) تهیه کرده و در اختیار قرار خواهد داد.

عملیات میدانی (پرسشگری) ، تعداد مجریان، ادیت و بازبینی ،ورود اطلاعات

قبل از توضیح راجع به نحوه پرسشگری لازم است گفته شود که سازمان اجرایی پروژه در هر استان شامل یک مدیر اجرا و تعداد حداکثر۱۰نفر پرسشگر می‌باشد بدین ترتیب تعداد سرپرستان استان ها ۳۱ نفر و تعداد پرسشگران کلیه استان ها برابر ۳۱۰ نفر می باشندکه عهده دار اجرای پرسشگری بودند، انجام بازبینی و ادیت توسط مدیر اجرا در استان صورت گرفت، در عین حال مقرر بود که در پرسشنامه تعدادی سوال کنترلی پیش بینی شود تا حین اجرای پرسشگری از بروز خطاهای غیر نمونه ای(non sampling error) جلوگیری شود.

روش اجرای پرسشگری و رعایت اصل محرمانگی

روش اجرای پرسشگری بدین صورت خواهد بود که پرسشگران در هر شهر در نقاط پنج گانه جغرافیایی( شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز) در مراکز تجمع جمعیتی مانند پارک‌ها، پاساژها، سینماها، میدان ها و...... پرسشنامه را به افراد۱۵تا۶۰ سال بر حسب گروههای سنی و جنسی ارائه می کنند و افراد پاسخگو سوالات پرسشنامه را ملاحظه کرده و اقدام به تکمیل پرسشنامه خواهند کرد، در زمان تکمیل پرسشنامه توسط پاسخگو به منظور رعایت اصل محرمانگی پرسشگر حق ندارد پرسشنامه را که پاسخگو تکمیل کرده ملاحظه کند و به محض دریافت پرسشنامه از پاسخگو ( پس از تکمیل ) آن را در داخل کیف خود قرار داده واز پاسخگو خداحافظی کند. مراکز تجمع جمعیتی در هر شهر حتی الامکان از قبل شناسایی و به سازمان اجرایی استان اعلام می‌شود.تا نمونه‌های پرسشگری متناسب با این مراکز توزیع شوند، به طور مثال این مراکز در شهر تهران به صورت زیر خواهد بود.

مراکز اجرای نظرسنجی در تهران

مراکز اجرای نظرسنجی در تهران

wdt_ID منطقه میدان مرکز خرید مراکز تفریحی
۱ شمال میدان تجریش مرکز خرید روشا فرمانیه پارک جمشیدیه
۲ شمال میدان کاج مرکز خرید پالادیوم پارک نیاوران
۳ شمال میدان ونک برج سفید پاسداران پردیس سینمایی ملت
۴ جنوب میدان شهر ری بازار شاه عبدالظیم بوستان ولایت
۵ جنوب میدان دوم نازی آباد بازار تهران پارک شهر
۶ جنوب میدان راه آهن بازار امام زاده حسن فرهنگسرای خاوران
۷ مرکز میدان انقلاب مرکز تجاری ایرانیان پارک آب و آتش
۸ مرکز میدان ولیعصر بازار جمهوری (علایدالدین) پارک لاله
۹ مرکز میدان هفت تیر مرکز تجارت جهانی فردوسی پردیس سینمایی ازادی
۱۰ شرق میدان امام حسین مجتمع دنیای نور رسالت پوستان پلیس (ف ۴ تهرانپارس)
منطقه میدان مرکز خرید مراکز تفریحی

ورود اطلاعات به کامپیوتر در مرکز انجام شد و به تدریج پس از دریافت پرسش‌نامه‌ها از استانها و اطمینان از صحت داده‌ها توسط تیم جداگانه و با استفاده از تعداد مورد نیاز دستگاه اسکنر اطلاعات داخل پرسشنامه اسکن شدند (پرسشنامه طوری طراحی شده بود که پاسخ ها به صورت علامت گذاری قابل اسکن کردن باشند ) ، به منظور اطمینان از صحت ورود داده برنامه ای تحت عنوان وریف داده‌ها به اجرا گذاشته شد که به معنی آنست که درصدی از پرسشنامه‌ها مجددا وارد کامپیوتر شده و با داده‌های قبلی مقایسه و درصد خطا مشخص می‌شود. همانطور که قبلا ذکر شد بازبینی و ادیت پرسشنامه توسط مدیر اجرایی پروژه در استان انجام شد، این کار با توجه به دستور العمل بازبینی که قبلا تهیه و در اختیار وی قرار داده می‌شود صورت خواهد گرفت، در این دستورالعمل روابط کنترلی پرسشنامه تعیین و مشخص خواهد شد که با توجه به آنها عملیات بازبینی انجام شود.
پس از اجرای ۱۰ در صد حجم نمونه پرسشنامه ها به مرکز ارسال شدند و با توجه به راهنمای روابط کنترلی که قبلا تهیه شده بود مورد بررسی و بازبینی قرار گرفت تا در صورت دارا بودن خطای بیش از حد تعیین شده مجددا تکمیل شود.